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A HISTORIC WIN

 

Ove Andersson (1938-2008), first partnered by David Stone, followed by Arne Hertz and Jean Tod,t in the cockpit, once  had said about himself: I am only an average car driver, no divinely gifted super talent. In fact the man from Uppsala, who respectfully was called Paven, the Pope, was rally genius and enterpreneur personality of worldwide reputation in personal union. Now Spain`s world star Fernando Alonso, who is fighting for Graham Hill`s so far unique Triple Crown, has  finally won Le Mans for the Germany based Japanese from Cologne. Despite finding pretty easy conditions caused by the absence of further works teams and the current regulations their  triumph creates highest respect: Who never gives up after decades of bitter defeats always is a winner. And when team founder Andersson, who had lost his life in 2008 in a car crash happening through no fault of his own during a classic car rally in South Africa, was watching from heaven, he receives deep moral  satisfaction. Both Toyota Hybrid cars were running, also for big factory teams more or less untypical at Le Mans, like a Swiss clockwork mechanism from start to finish; the star drivers only made minimum mistakes and Alonso earned his victory by a genius hunt making up ground during the night he is not used to. In contrast to that  Jenson Button being the partner of the Russians Petrov and Aleshin had to cope with a lot of frustration: At the beginning he had dropped down the rankings  caused by engine problems and then he retired completely shortly before the end of the race. Former Williams BMW and McLaren Mercedes driver Juan Pablo Montoya, three times winner at Daytona driving prototypes, stranded in a tyre wall of the Indianapolis Curve on Saturday evening: United Autosports boss Zak Brown, also being Alonso´s boss at McLaren, was less amused about the retirement of the twice Indinapolis 500 winner.  There were 180  drivers coming from 30 nations, 42 of them had, as regular or test drivers, have experienced Formula One, Alonso, Button, Montoya, Maldonado and Fisichella are Grand Prix winners. On Friday before the race ACO and FIA presented their future regulations for 2020: The new top cars, a mixture out of prototypes and super sportscars will be, in the case of being really introduced, a lot more attractive then the LMP1s currently used and being nothing else than fully covered formula cars. Porsche gave a one-two victory in the GT Pro category as the  present  for Herbert Linge`s 90th birthday and the 70th anniversary of their make. The second place 911 was in the traditional Rothmans livery of the glorious 956 and 962 era. But the winning car was in the outfit of the experimental 917/20 of Joest and Kauhsen of the year 1971, a design, that had not only  brought a lot of public attention, but also had caused pretty heavy criticism. The predecessor of the Pig had been the 1970  Hippie in the shape of the with Art Nouveau ornaments covered long back Martini version. Both the layouts were created under the responsibility of Anatol Lapine (1930-2012), visionary boss of the design department at Zuffenhausen: We are the Vietcong at Porsche.

 

 

EIN HISTORISCHER SIEG

 

Ove Andersson (1938-2008),  erst mit David Stone, dann mit Arne Hertz und Jean Todt im Cockpit,  sagte einst von sich:  Ich bin ein ganz normaler Autofahrer, kein gottbegnadetes Supertalent. Tatsächlich war der Mann  aus Uppsala, den sie respektvoll Paven, den Papst, nannten, Rallye-Genie und Unternehmerpersönlichkeit von Weltruf in Personalunion. Jetzt hat Spaniens Weltstar Fernando Alonso, der nach Graham Hills bislang einzigartiger Triple Crown strebt, den deutschen Japanern aus Köln endlich Le Mans gewonnen. Auch wenn die Abwesenheit anderer Prototypen-Werksteams und das Reglement es Toyota es relativ leicht gemacht hatte, so verdient ihr Triumph aller grössten Respekt: Wer nach Jahrzehnten bitterster Niederlagen niemals aufgibt, ist immer ein Sieger. Und wenn  Team-Gründer Andersson, der 2008 durch einen unverschuldeten Unfall bei einer Oldtimer-Rallye in Südafrika sein Leben verloren hatte, aus dem Himmel zugeschaut hat, so wird ihm mehr als nur moralische Genugtuung zuteil. Die beiden Toyota Hybrid liefen, auch für grosse Fabrikteams in Le Mans eher untypisch, vom Start bis ins Ziel wie ein  Schweizer Uhrwerk; die Starpiloten machten nur geringe Fehler und Alonso verdiente sich seinen Sieg durch eine geniale Aufholjagd ausgerechnet in der für ihn eher ungewohnten Nacht.  Nach Mike Hawthorn, Phil Hill, Jochen Rindt und Graham Hill ist der Mann aus Oviedo jetzt der fünfte Formel 1-Weltmeister der Geschichte, der an an der Sarthe gewonnen hat. Jenson Button als Partner der Russen Petrov uns Aleshin dagegen viel Frustration zu ertragen: Anfangs durch Motorprobleme schon weit zurückgefallen, schied er kurz vor Rennende noch ganz aus. Der ehemalige Williams BMW und McLaren Mercedes Fahrer Juan Pablo Montoya, im Prototyp immer schon dreifacher Daytona-Sieger, endete am Samstagabend ausgerechnet in der Indianapolis-Kurve durch Unfall in der Reifenwand: United Autosports-Chef Zak Brown, der sonst  auch Alonsos Chef bei McLaren ist, war wenig amüsiert über das Ausscheiden des zweifachen Indianapolis 500-Gewinners. Von der 180 Fahrern aus 30 Nationen hatten, als Einsatz und Testfahrer 42   Formel 1-Erfahrung, Alonso, Button, Montoya, Maldonado und Fisichella sind Grand Prix-Sieger. Am Freitag stellten ACO und FIA ihren Reglement-Entwurf für 2020 vor: Die neuen Spitzenautos, eine Mischung aus Prototypen und Supersportwagen,  werden, so sie denn eingeführt werden, viel attraktiver als die bisherigen LMP1, die nichts anderes sind als vollverkleidete Formel-Rennwagen. Porsche schenkte Herbert Linge zum 90. Geburtstag am 11. Juni und zum 70 jährigen Jubiläum der Marke  einen Doppelsieg in der GT Pro-Kategorie. Der auf dem zweiten Platz angekommene 911 trug die traditionelle Rothmans - Lackierung der glorreichen 956 und 962 - Ära. Das Siegerauto hingegen war gestaltet wie der experimentelle 917/20 von Joest und Kauhsen aus dem Jahr 1971, eine Ausführung, die zu jener Zeit nicht nur  für viel Aufmerksamkeit, sondern auch für recht heftige Kritik gesorgt hatte.  Der Sau war 1970 der Hippie  in Form der mit Jugendstil-Ornamenten versehenenen  Martini-Langheckversion vorausgegangen. Verantwortlich war in beiden Jahren Anatol Lapine (1930 - 2012), visionärer Chef der Design-Abteilung in Zuffenhausen: Wir sind der Vietkong bei Porsche.

Klaus Ewald

 

 

PHOTOS BY UNITED AUTOSPORTS, FORD, PORSCHE, DYNEEMA, STEFFEN SCHULZ, PETER RUEMMLER, KLAUS EWALD
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