THE 1978 GRAND PRIX SEASON  l  DIE FORMEL 1 - WELTMEISTERSCHAFT 1978  l  KLAUS EWALD

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Since Mario Gabriele Andretti, who had received the US-American citizenship in 1964, had given his debut on pole position at Watkins Glen in 1968, he is a dream driver for Colin Chapman. But it took a few years becoming a regular Lotus driver. In the mean time there were a year in the STP March of McNamara, sporadic starts for Ferrari during the seasons of 1971 and 1972, when the many American duties gave the opportunities for, with the climax of his maiden Grand Prix win at Kyalami in 1971 followed by the so promising started, for the USA pretty atypical, by the lack of money failed Parnelli project. When Ronnie Peterson despaired of the 76 and 77 types to give up after a collision with guest driver Andretti at Interlagos in 1976 (to fight for a return  with the help of Conte Zanon one and a half years later), Andretti suddenly was a regular driver at Team Lotus - and he laid the foundation stone for the worldchampionship title two years later by winning at Fuji in 1976. The sad circumstances concerning Ronnie Peterson, also making James Hunt and Vittorio Brambilla tragic heroes, have become less intensive throughout the decades, but they are  still existing. The regular Lotus Ford 79, in it`s present time adored like one of the Seven Wonders of the World, today an idolized cult car, probably had prevented Peterson from the outbreak of the giant fire at Monza, that was responsible for the further damages of his health. Gordon Murray`s Brabham Alfa Romeo BT46B having got the big fan in it`s back, had to remain a One Win Wonder at Anderstorp, because Ecclestone was an egomaniac instead of a diplomat also in the old days. The way of founding of Arrows by the deserters at Shadow was the scandal of the year ; finally the state under the rule of law won. In contrast to that the behaviour of FIA and also the GPDA concerning young Riccardo Patrese especially after Monza was more or less an act of self-justice. In Monte Carlo we were presented Patrick Depailler`s maiden Grand Prix win driving Maurice Phillippe`s beautiful Tyrrell Ford 008; Gilles Villeneuve in the Ferrari 312 T3 won for the first time in his career in his home Grand Prix du Canada held at Montreal`s Olympic facilities. Unforgotten were the highlights of Harald Ertl and the debut of Nelson Piquet being temporarily team mates at Mo Nunn`s Ensign team at Hockenheim. At Watkins Glen the turbo pioneers of Renault scored their first ever worldchampionship points in history by Jean Pierre Jabouile finishing fourth place and Mario Andretti lost his second team mate at Lotus within only a few weeks, when Gunnar Nielsson passed away. Team Surtees replaced injured Brambilla by young Rene Arnoux, who had given his debut in a Martini Ford at Kyalami some months before. Big John had preferred to continue competing with the Frenchman, because both had obviously found a confidential base. The often unfathomable interdependences of Grand Prix Racing are not dictated by money in every case. But very often.

 

 

 

Seit Mario Gabriele Andretti, der seit 1964 die US-Amerikanische Staatsbürgerschaft besitzt, mit der Pole Position von Watkins Glen 1968  sein Debut gab, ist er für Colin Chapman ein Traumpilot. Bis er dann ein regulärer Lotus-Pilot wurde, hat es eine Reihe von Jahren gebraucht. Dazwischen lagen ein Jahr im STP March von McNamara, sporadische Starts für Ferrari during 1971 and 1972, wenn es die vielen amerikanischen Verpflichtungen erlaubten, allerdings mit einem allerersten Grand Prix-Sieg in Kyalami 1971, und das so hoffnungsvoll begonnene, dann, für die USA eigentlich atypisch,  am Geld gescheiterte Projekt mit Parnelli. Als Ronnie Peterson an den Modellen 76 und 77 verzweifelte, nach einer Kollision ausgerechnet mit seinen Gastkollegen Andretti in Interlagos 1976 das Handtuch warf (um  dann eineinhalb Jahre mit Hilfe von Conte Zanon um seine Rückkehr kämpfen zu müssen), gehörte Andretti plötzlich fest zum Team Lotus - und legte mit dem Sieg in Fuji 1976 den Grundstein zum Weltmeistertitel zwei Jahre später.  Die leidvollen  Begleitumstände um Ronnie Peterson, die auch James Hunt und Vittorio Brambilla zu tragischen Helden werden liessen, sind mit den Jahrzehnten etwas verblasst, ausgelöscht sind sie nicht. Der  reguläre Lotus Ford 79, zu seiner Zeit bestaunt wie ein Weltwunder, heute ein vergöttertes Kultauto, hätte Peterson in Monza sehr wahrscheinlich vor dem Ausbruch des gigantischen Feuers, kausal für die weiteren gesundheitlichen Folgen, bewahrt. Gordon Murrays Brabham Alfa Romeo BT46B  mit dem grossen Propeller im Heck, musste in Anderstorp ein One Win Wonder bleiben, weil Ecclestone schon damals Egomane und kein Diplomat war. Die Art und Weise der Gründung von Arrows durch die Fahnenflüchtigen von Shadow war 1978 der Skandal des Jahres; schliesslich siegte der Rechtsstaat. Die Verfahrensweise, wie FIA und auch die GPDA mit dem jungen Riccardo Patrese speziell nach Monza ungegangen sind, waren dagegen eher ein Akt der Selbstjustiz. Monte Carlo sah Patrick Depaillers ersten Grand Prix Sieg in Maurice Phillippes wunderschönem Tyrrell Ford 008, Gilles Villeneuve im Ferrari 312 T3 siegte erstmals in seiner Laufbahn beim neu  auf dem Olympia-Gelände von Montreal ausgetragenen Grand Prix du Canada. Die Sternstunde Harald Ertls und das Debüt von Nelson Piquet, in Hockenheim temporäre Teamkollegen in Mo Nunns Ensign Team, bleiben unvergessen. In Watkins Glen holte Turbo-Pionier Renault mit dem vierten Platz von Jean Pierre Jabouille die ersten Weltmeisterschaftspunkte seiner Geschichte und Mario Andretti verlor mit Gunnar Nilsson  binnen Wochen auch seinen zweiten Teamkollegen bei Lotus. Für den verletzten Brambilla verpflichtete Team Surtees den jungen Rene Arnoux, in Kyalami mit dem Martini Ford debütierend,  mit dem Big John liebend gerne weitergemacht hätte, weil man offenbar eine Vertrauensbasis gefunden hatte. Die oft unergründlichen Interdependenzen des Grand Prix Sports werden nicht in jedem Falll vom Geld diktiert. Aber eben doch sehr oft.

 

 

 

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